Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

LAST NIGHTS SUPER HEALTHY DINNER

Igår var vi bara hemma och myste. Jag provade två nya recept jag tänka dela med mig med er! Två stycken supernyttiga recept med massa bra för kroppen. Och gott var det, perfekt ju? Helt gluten & laktosfritt och väldigt näringsrik mat.

Förrätten (funkar som varmrätt med såklart) var en supergod broccolisoppa! Receptet är för 2 personer och det blev lite över för oss, vi ät inte så mycket iom att vi åt det som förrätt.

Du behöver;
500 g broccli, 1 gul lök, 3 vitlöksklyftor, 3 morötter, 2 selleristjälkar, 3-4 dl kokosmjölk, smör eller kokosfett till stekningen, 150 g cashewnötter utan salt

Såhär gör du; Koka upp lite vatten, lägg cashewnötterna i en skål, häll över vattnet och låt dom mjukna i ca 20 minuter. Hacka upp alla grönsaker och finhacka vitlöken. Stek upp vitlöken, löken och grönsakerna, lägg inte i allt i pannan direkt utan stek igenom allt ordentligt. Ta ur cashewnötterna ur vattnet och släng i dom i en mixer ihop med 0.5-1 dl vatten. När grönsakerna är genomstekta, häll på cashewkrämen i pannan, häll i kokosmjölken och låt det puttra i ca 10-15 minuter. Krydda med salt och peppar efter smak! Mixa nu allt detta i din mixer, klart! När du ska servera det, om du inte tycker att soppan är bra i konsistensen så ha i lite mer kokosmjölk, det hade jag efter jag tagit bilderna, tyckte den blev lite tjock. Toppa med peppar, solrosfrön & basilika.

soup (1 av 1)soup2 (1 av 1)

Till varmrätt blev det kyckling med en sallad på bladspenat, sötpotatis, körsbärstomater, getost och vitlök med cashewkräm! Jättegott blev det. Detta lagade vi till två personer och åt nästan upp allt men det kanske hade räckt till fyra som inte äter lika mycket =)

Du behöver; 5 sötpotatis, 1 paket getost, färsk basilika, 4 nävar bladspenat, 3 kycklingfilér, 200 gram cashewnötter osaltade, smör eller kokosfett till stekning. 2 vitlöksklyftor, salt & peppar, cayennepeppar, oregano och vatten.

Såhär gör du; Lägg cashewnötterna i vatten som du kokat upp, låt det ligga i ca 15 minuter så att dom mjuknar. Så fort dom är klara, mixa i din blender till en cashewcreme. Riv, spirala eller hyvla sötpotatis till en pastaliknande sak, stek på detta ihop med två vitlöksklyftor (jag pressade) och släng i bladspenaten. Stek tills det blivit mjukt och härligt! Stek på kycklingen i små bitar, krydda efter smak, jag hade på cayennepeppar, salt & oregano. När du stekt kycklingen och sötpotatisblandningen, ha i potatisblandningen i en stor skål, smula i getosten, skiva i tomaterna och lite extra färsk bladspenat, blanda i cashewcremen, servera med kycklingen. Voila!

soup3 (1 av 1)soup4 (1 av 1)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Mode

    Sanne Alexandras webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Home
    Andrea Brodin
    Lifestyle
    Vanja Wikström
    Lifestyle
    Sanne Alexandra
    Hälsa
    Foodjunkie
    Hälsa
    Träningsglädje
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Home
    34 kvadrat
    Hälsa
    Fannie Redman
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Lifestyle
    Dasha Girine
    Mode
    Petra Tungården
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Man
    Niklas Berglind
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Mode
    Chrystelle Eriksberger
    Man
    Marcus Schuterman
    Man
    Viktor Frisk